In line brusle > Části in line bruslí

Části in line bruslí

Každá Inline brusle se skládá z několika základních částí, o kterých je dobré něco vědět. Usnadní Vám to orientaci ve výbavě jednotlivých modelů a zároveň nebudete tápat při nákupu náhradních dílů.
Základní části jsou:

  1. Botička / Bota
  2. Rám (šasí, frame)
  3. Kolečka
  4. Ložiska + vymezovače (stavítka)

Botička / Bota

Botičk, nebo také boty u jednotlivých typů bruslí mají mnoho rozdílů, které jsou dány způsobem použití. Botičky můžeme rozdělit na botky s pevným (plastovým skeletem), botky s měkkým skeletem a samozřejmě různé botky, které používají pro různé části různé materiály. Často je spodní část boty ve špičce a nártu z textilního materiálu pro snadnější odvod potu a pata s vrchní částí jsou plastové, aby bylo zajištěné dobré usazení nohy v botce a tím kvalitní vedení brusle (dobrý přenos síly z nohy na brusli).
Utažení brusle je zajištěno buď tkaničkou, nebo přeskami. Přesky se rychle zapínají a tkaničkou botu zase víc stáhnete. Přesky taky můžete zničit, kdežto tkaničky moc ne. Kvalitní značky dodávají bez problémů náhradní přesky. Často používaný a myslím že kvalitní systém je jedna přeska ve vrchní části a tkaničky ve spodní části botky.
Materiály z kterých je botka vyrobena ovlivňují pohodlnost brusle. Kvalitní materiály dobře odvádějí pot, neshrnují se a často mají tvarovou paměť, která zajistí vytvarování vnitřku botky přesně na vaši tlapku. Pokud máte vnitřní materiál s tvarovou pamětí, tak brusle nikomu nepůjčujte, aby vám botu nevyšlápl jinak a ta vás pak netlačila, nebo nebyla naopak třeba kolem kotníku moc volná.
Některé boty mají vyjímatelnou vložku a často jsou opatřeny změkčujícími prvky proti otřesům (např. různé gelové polštářky pod patou)
Brusle pro aggressive skating mívají na botě různé výztuhy v místech, která jsou více odíraná (boky, špička). Standardem je i ochrana přesky proti utržení, kterou tvoří vyvýšená plastová část pod přeskou.

Rám /rámy

Rám brusle drží kolečka pohromadě, aby se vám nerozkutálela po všech čertech. Rozdělit je můžeme podle materiálu z kterého jsou vyrobeny, podle tvaru apod.
V plastových rámech jsou velké rozdíly v kvalitě a životnosti. Fitness brusle mají rám lehčí a vyšší. Brusle pro aggressive skating mají rám naopak nízký (pro lepší rovnováhu) a poměrně mohutný, neboť je často otloukán a obrušován o cokoliv na co se dá ve městě skočit, nebo co se dá sjet :).
„Hliníkové" rámy jsou používané hlavně pro brusle na hokej a speedskating. Obvykle jsou brusle s hliníkovým rámem o něco dražší. Obzvlášť velmi lehké rámy na speedskating stojí poměrně dost. Použití hliníkového rámu u fitness bruslí není myslím velkou výhodou.
Rám pro brusle na NordiSkating je úplně jiný a nemá cenu ho srovnávat s tradičním systémem uchycení koleček.
Při výběru vám pomůže v podstatě jen cena brusle - čím dražší brusle tím lepší materiál a jeho zpracování.

Kolečka

Kolečka do Inline bruslí dělíme podle velikosti, tloušťky a tvrdosti.
Velká kolečka jsou obecně rychlejší (menší valivý odpor) a lépe překonávají drobné nerovnosti na cestě. Mála kolečka vám zajistí stabilnější postoj na úkor rychlosti.
Tvrdá kolečka jsou rychlejší a méně pohodlná. Měkká přesně naopak - pohodlnější a pomalejší.
Tvrdost koleček se pohybuje od 0 nejměkčí do 100 nejtvrdší.
Velikost pak zhruba od 40mm do 84mm.

Ložiska a spol.

Kvalita ložisek je pro požitek z jízdy velmi důležitá. Nepřesně zpracovaná ložiska se rychleji zanesou nečistotou, hůř se otáčejí a rychle se tak zničí. Kvalitní (přesněji zpracovaná) ložiska se otáčejí lehce a jsou dobře utěsněná.
Označení ložisek je standardně ABEC 1 až ABEC 7. ABEC 1 jsou nejhorší (nebrat) a ABEC 7 nejlepší. Dostatečná jsou často používaná ložiska ABEC 3 a ABEC 5. Různí výrobci navíc označují ložiska jinými nazvy. V takovém případě se musíte doptat prodejce, která ložiska jsou kvalitní a která ne.
U neznačkových bruslí jsou ložiska často označena jako např. ABEC 5, ale kvalita ložisek tomu neodpovídá.
Ložiska jsou stejně jako kolečka spotřební materiál a počitejte s tím, že je potřeba je udržovat a po čase měnit. Záleží na mnoha faktorech - prašnost, vaše hmotnost, jak často jezdíte, jak se o ložiska staráte (tradičně nestaráte).
Kromě ložisek je v kolečku nacpáno ještě pár věciček. Jsou to vymezovače a osa kolečka (standardně šroub). Na vymezovače jsou navlečena ložiska a vymezovače s ložisky jsou na ose kolečka. Samotné kolečko je pak navlečeno na ložiscích :). Vypadá to složitě, ale pokud mrknete na obrázek pod článkem, tak se vám to rychle vyjasní. Někteří výrobci mají systém složení trošku jíný. Stejně tak se může lišit složení u různých typů bruslí.
Vymezovače slouží k vymezení prostoru pro otáčení kolečka. Zabraňují sevření rámu na kolečka při utažení šroubu a zajišťují tak volné otáčení koleček.

 

Menu In line brusle

+ In line brusle
+ Rozdělení in line bruslí
+ Vyberte si in line brusle
+ Části in line bruslí
+ Jak zabrzdit na in line bruslích
+ Bezpečnostní doporučení

Věděli jste že:

Již v roce 1859 byly vynalezeny první in line brusle se 4 kolečky z vulkanizované gumy, které lépe držely na povrchu. První brusle s více řadami koleček byly vynalezeny až v roce 1863, které se díky jejich stabilitě staly velmi populární jak v Americe, tak v Evropě.


Poslední aktualizace: 03. Duben, 2012